09-02-2020 - Estanys de la Pera
13-02-2020 - Bony de Trescul i Pic de Salria
11-02-2020

Fa deu dies vaig veure una ruta a Wikiloc que pujava la Tosa d'Alp per una vesant molt desconeguda per a mi i segurament per a moltes persones, el Serrat de les Pedrusques.
Avui he decidit d'anar-hi tot i els dies que han passat i les altes temperatures que hem tingut. Sortosament el gruix de neu, sobretot per sobre de dos-mil metres, s prou abundant i ha aguantat.
He sortit del Pla de Masella a dos quarts de tres de la tarda amb una temperatura molt suau i molt bon dia. He seguit les marques vermelles pel bosc de la dreta de l'estaci a pocs metres de la pista.
Neu fonda podrida i molts branquillons caiguts pel vent, per bona continutat de neu. Utilitzant tmidament algun tram de pista i creuant-ne alguna altra he arribat a la zona de Coma Oriola.
He saludat al bon amic HAGAN Sukr, turc i casat amb una catalana, acabava una jornada d'esqu. L'hi he proms que l'aniria a veure i menjar un delicis kebab al seu restaurant.
A partir d'aqu, comencem a pujar pel bosc a la dreta de la pista Isards. Tranquillitat absoluta per un bosc costerut i esps que mica en mica es va esclarint donant pas a l'ample llom carener. Vistes sobre el Cad impressionants sota el sol de tarda i les boires de la plana.
Un cop ja amb la Tosa ben visible, lleugera baixada per la carena ventada amb poca neu. Vistes a la cara oest, molt ms dretes i abruptes, que no tenen res a veure amb les altres vessants.
Tot seguit, curt tram dret per fcil grcies a la neu tova fins al cim. Quatre fotos de rigor i baixada fins a Coll de Pal per Comabella. El retorn a Masella l'he fet baixant fins a peu de la Olmpica primer i posant pells altra vegada per pujar per un dels itineraris d'esqu de muntanya de l'estaci, el cam Tallafoc. Neu abundant per que m'ha obligat descalar els esqus en un tram d'uns 25 metres.