23-02-2018 - Vallter, Ref Bacivers,Coll Pal, Pic Dona
24-02-2018 - Pastuira
24-02-2018

Travessa del coll de Puimorens a les Angles fent el pic de Bacivelles i el puig de la Grava.
Sortim de Porté amb una bona fresca i enfilem de seguida cap al coll de la Coma d’en Garcia, bona innivació en la coma, pelat dalt la Serra de les Lloses i del coll amunt direcció al Coma d’Or.
Baixem direcció a la vall de Besines, primer neu crosta i regelada però de seguida trobem una pols seca que ens fa gaudir de valent de la primera baixada del dia fins a l’Estany de Besines.
Fa un dia espectacular, al sol ja s’hi comença ha estar bé i les visites cap a Pic d’Auriol, Estagnas i portella de Besines, son magnífiques, tot aquest sector està ben carregat i de neu. Posem pells i comencem a remuntar passant per sota el refugi i enfilant cap a la Portella de Lanós, ja veiem davant el nostre primer objectiu, el Pic de les Bacivelles i a la seva dreta la Portella, anem obrint traça per un bon paquet de neu i per suaus pendents arribem a la Portella de Lanós, des de on veiem la gran vall amb l’estany de Lanós i al fons la portella de la Grava i el Puig de la Grava cap on anirem després, canvi radical de paisatge, valls obertes i cims arrodonits. Pugem fàcilment fins al Pic de les Bacivelles. Baixada espectacular fins a l’estany de Lanoset on tornem a posar pells i començant a enfilar direcció a la Portella de la Grava. Feia un moment que un de nosaltres acabava de dir que avui no trobaríem a ni déu en tota la travessa quan veiem un grup de 8 esquiadors que baixen de la dreta de la Portella cap a nosaltres. Són un grup de Francesos que estan fent la travessa del Pirineu, bon any per fer-la.
Seguim pujant cap a la Portella de la Grava però ja decantant-nos a l’esquerra per anar guanyant alçada per pujar al Puig de la Grava, pujada amb bona pendent mantinguda que ens fa suar de valent. Vistes espectaculars des de el cim cap a l’Ariege, Capcir, i ja veiem ben lluny l’objectiu final, el Mont Llaret després de la interminable coma de la Grava. Sortim del cim per la pala que baixa directa a l’Estanyol però a mig fer ens decantem cap a la dreta ja que la pala està molt carregada i no les tenim totes. A partir de l’Estanyol aprofitem la traça de pujada dels francesos i això ens permet baixar un bon tram sense remar i després amb talonera lliure rema que remaràs fins al cul del llac de les Bulloses. Remuntada final al Mont Llaret i baixada per pistes fins a la base de l’estació de les Angles.
Dani, Russi, Jaume i Miquel

Arribant a portella coma d'en Garcia