14-03-2014 - Cim del Puigmal
12-03-2014

Travessa Pène Blanque-Sarroa-Ausseilla-Sanctus-Gourette

Activitat l'Alberto Zamora.

2300 metres positius, i 3300 de negatius, aproximadament.

Molt bona neu, pols, primavera, 340 cms a colls i cims, ....... Calor, travessa dura però interessant.

De primer forfait d'una pujada al Pene Blanque. La clatellada 18 euros!

Amb l'Alberto ens mirem i pensem que haurem d'aprofitar el forfait, i el farem doncs la nostra travessa serà llarga fins poc abans que tanquin l'estació a les 17h., després d'agafar la combinació de cabina i cadires essent els primers de la cua. Tot i la matinada abans de les nou no t'obren l'estació, i a més a molts dels remuntadors el clàssic 5 minuts si us plau, en no tenir tot a punt per obrir a l'hora.

A les 10 enfilem amb grampons la primera canal de 200 metres de desnivell a la Pene Blanque a 2550 i primera davallada d'uns 500 metres o 600 metres fins a prop de la Cabana d'Arre, colgada per la neu, o la de Soubagnon (ruines, veure plànol) a 1950 metres.

Aquí creuem itinerari amb traces que davallaren del cap de setmana vers riu de Soussouèou camí de l'estació d'Artouste o de travessa camí del Lurien, piulat anys enrere amb en Jorge García-Dihinx i l'Alberto Lafarga.

La nostra idea però el Sarroa, cim aplanat abans de la punxa del Pic des Tourettes. Cim mencionat al llibre de Fredo Cabot, tot baixant pel coll des Loups. Nosaltres però pel Col d'Estibère. Assolit el cim esmentat traiem pells i desfem camí baixant amb neu ventada pols a cims i colls, per remuntar des de l'alçada de 2000mts el Col d'Ausseilla a 2353m, tot i que es podria pel seu veí de Pichouses, o al cim homònim que hi ha al mig. Com a la primera pujada unes traces ens han desviat abans de pujar l'Estibère i marrar 200 metres de desnivell més, no es qüestió fer més metres. La pujada de l'Estibère de tornada es pot fer al patinador.

Aquesta baixada camí d'Arrens la farem fins la cota 1693, una mica abans de la Cabana de Bouleste. És una davallada que s'ha d'emprendre amb mínim risc d'allaus. És un festival d'esquí que fa fruir l'esquiador més exigent.

Tornem a posar pells per pujar l'últim cim de la jornada, el Sanctus, i tot el que assenyala el plànol de l'IGN, no és ben bé pero on indica amb la seva traça blava sinó més aviat per on indica l'itinerari 16 del llibre d'en Fredo Cabot, estalviant d'aquesta manera carenejar per cresta des del col d'Uzious i arribar fins el mateix cim amb els esquís als peus si les condicions de la neu ho permeten. Nosaltres però, el fem una mica a l'esquerra del cim, uns 80 metres i fem la carena final amb grampons, però un cop arribats al cim comprovem que hem estat sobre prudents, i haguèssim pogut pujar amb els esquís als peus.

Son les 4, traiem pells i avall, seran 1000 metres de davallada, o més. La baixada d'orientació perfecta per la qualitat de la neu, pels llacs de Louesque, es converteix en un festí. Les darreres pales de les Neras i Pic Esquerra, risc d’allaus, anirem a cercar el pont a les cabanes de Coste de Goua, tot travessant un pont davant la cresta de la Pène Sarrière.

Només resta seguir avall fins agafar la pista de Gourette i poc a bans de les 5 ja som al cotxe.

Enllaç IGN plànol zona. Prendre nota variació pujada Sanctus des de Bouleste per evitar cresta i pujar més directe al cim.